4 Marknadsföringslektioner från casinoindustrin

Den onlinebaserade casinobranschen är stenhård. För att hålla sig på toppen krävs därför omfattande och unika marknadsföringstekniker.

Kampen om att fånga potentiella kunders intresse gör att allt fler strategier och erbjudanden rullas ut – som allt från skräddarsydda kampanjer till möjligheten att spela på casinon utan konto. Till följd av det konkurrensutsatta landskapet börjar även andra sektorer långsamt att implementera onlinecasinonas marknadsföringsstrategier, men än finns det mycket kvar att lära.

1. Bonusar och kampanjer

En av de mest effektiva strategierna som casinon online använder sig av för att locka nya användare är att erbjuda olika bonusar och köra unika kampanjerbjudanden.

Exempel på detta är free spins där användaren får ett antal gratissnurr på exempelvis slotmaskiner eller roulett, en registreringsbonus som ger spelaren mer att spela för vid registrering (dock ofta med medföljande villkor) eller insättningsbonusar och matchningsbonusar som innebär att casinot delvis eller fullständigt matchar det insatta beloppet. En del onlinecasinon erbjuder även så kallade ”lojalitetspoäng” eller olika ”VIP-program”.

Att använda sig av bonusar och kampanjerbjudanden är inte bara effektivt då det kommer till att attrahera nya kunder, utan är även ett utmärkt sätt att sprida kunskap om varumärket och brand awareness i ett positivt sammanhang – vem är inte intresserad av ett gratis erbjudande?

När kunden sedan väl registrerat sig på en sida är det ännu enklare för företaget att marknadsföra direkt till sina spelare och nå dem med fortsatta kampanjer och erbjudanden.

2. Trimmad SEO

Syns du inte så finns du inte, och de mest framgångsrika casinoföretagen är mer än väl medvetna om detta. Sökmotoroptimering, eller SEO, är ett tydligt inslag i den onlinebaserade casinobranschen för att säkerställa att ett företag rankas så högt som möjligt bland sökresultaten och generera trafik.

En närmare undersökning visar att nästan alla typer av casinoföretag lägger ett enormt fokus på just SEO. Casinoindustrin förstod tidigt vikten av att vara synlig för nya kunder, inte bara genom betalannonser men även organiskt.

De digitala marknadsföringsteamen på de mest framgångsrika företagen lämnar inget åt slumpen då det kommer till SEO.

Genom att verka på en ständigt föränderlig marknad som kontinuerligt bjuder på ständiga överraskningar och innovationer har de insett betydelsen av att alltid ligga steget före, samtidigt som de ständigt fokuserar på nya sökord och strategier för att optimera sina kampanjer. En enkel sökning efter online casinon kommer garanterat generera en hel rad resultat från stora företag som alla slåss om den åtråvärda förstaplatsen högst upp på sidan.

3. Content marketing

Denna marknadsföringsteknik må vara gammal och beprövad, men den fungerar. Inom den onlinebaserade casinobranschen ger sig denna typ av innehållsmarknadsföring yttryck i bland annat nyhetsbrev och push-meddelande, men även i form av blogginlägg och videos som dessutom hjälper till med SEO-rankningen. Onlinebaserade casinon har förstått att detta är en strategi som är extra viktig för att skapa långsiktig tillväxt.

Tack vare intressant och engagerande innehåll kan en bättre rankning med rätt sökord i sin tur göra att även den organiska trafiken ökar, till skillnad från betalannonser och kortvariga reklamkampanjer som slutar leverera när perioden upphör.

På så vis kan content marketing fortsätta att generera leads och ge resultat långt efter skapandet. Utöver detta är det ett ypperligt sätt att öka konverteringar och bygga relationer – potentiella kunder som klickar in på hemsidan lär känna företaget, varumärket och skapar sig en slags relation till casinot.

4. Vikten av att vara mobil

I en värld där vi ständigt är på gång och uppkopplade är det A och O för digitala marknadsförare att hänga med i svängarna och ständigt vara närvarande där kunden är – det vill säga i mobilen.

Det är omöjligt att blunda för den nya trenden med siffror som visar att 78 % av svenskarna dagligen kopplar upp sig med mobilen. Onlinecasinon var några av de första på bollen att identifiera de stora möjligheter som kommer med mobil närvaro.

Numera har det blivit norm att ha mobilanpassade sajter och appar som gör det möjligt för användaren att ta till sig casinots tjänster på mobilen eller surfplattan, oavsett var hen befinner sig.

Klickar en potentiell kund på en casinolänk kommer denne med största sannolikhet att slussas vidare till en perfekt anpassad sida där det finns gott om möjligheter att spela mobilanpassade casinospel.

När det kommer till digital marknadsföring är den onlinebaserade casinobranschen en av de mest innovativa aktörerna. Med flera års erfarenhet i ett föränderligt landskap som ständigt utsätts för konkurrens vet dessa företag vilka de bästa strategierna är, och när det är dags att implementera dem. De ovanstående teknikerna är endast några få exempel på de både banbrytande och beprövade strategierna de har sina verktygslådor.